Już jest - nowe prawo o obywatelstwie
W dniu 18 stycznia 2012 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł*, że ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim jest zgodna z Konstytucją. Tym samym, Trybunał nie podzielił wątpliwości prezydenta Kaczyńskiego odnośnie do tego, czy znacząco poszerzone uprawnienia wojewody w zakresie uznawania cudzoziemców za obywateli polskich nie ograniczają prerogatywy głowy państwa, jaką jest nadawanie obywatelstwa polskiego (co zmienią nowe przepisy - zob. Tabela 1). Ustawa wejdzie w życie 15 sierpnia br.
Tabela 1. Procedura uznania za obywatela polskiego i nadania obywatelstwa polskiego przed i po wejściu w życie nowej ustawy o obywatelstwie polskim
Przed 15 sierpnia br. |
Po 15 sierpnia br. |
Uznanie za obywatela polskiego przez wojewodę |
|
1. Uprawnieni są tylko cudzoziemcy o nieokreślonym obywatelstwie oraz bezpaństwowcy przebywający |
1. Uprawnieni będą wszyscy cudzoziemcy przebywający w Polsce co najmniej trzy (w wypadku uprzywilejowanych kategorii cudzoziemców - dwa) lata na podstawie zezwolenia na pobyt stały, posiadający regularny dochód oraz tytuł prawny do mieszkania, którzy udowodnią znajomość języka polskiego. |
Nadanie obywatelstwa polskiego przez prezydenta RP |
|
1. Uprawnieni są wszyscy cudzoziemcy przebywający w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt stały od co najmniej pięciu lat. Prezydent może odstąpić od warunku dotyczącego okresu pobytu. |
1. Uprawnieni będą wszyscy cudzoziemcy, bez względu na długość pobytu w Polsce. |
Z jednej strony, zmiany są bardzo korzystne dla cudzoziemców. Wystarczy, że spełnią określone ustawowo warunki, i uzyskają niemal automatycznie polskie obywatelstwo. W nowej ustawie wprowadzono przy tym najkrótszy okres rezydencji wymagany przy naturalizacji w porównaniu do innych krajów UE**, który to okres jest jeszcze krótszy w wypadku uchodźców, cudzoziemców pochodzenia polskiego oraz małżonków obywateli polskich. Co więcej, w świetle nowych przepisów od cudzoziemców nie będzie można żądać zrzeczenia się obywatelstwa innego państwa, co dotąd było jednym z ważniejszych powodów powstrzymywania się cudzoziemców przed naturalizacją. Z drugiej strony jednak, w nowej ustawie określono pewne warunki utrudniające nabycie obywatelstwa (nie dotyczą uprzywilejowanych kategorii cudzoziemców), takie jak konieczność wykazania się posiadaniem środków na utrzymanie bez konieczności korzystania z pomocy społecznej, jak też znajomością języka polskiego (nie sprecyzowano, na jakim poziomie). Już teraz jednak można się spodziewać, że - z uwagi na bardziej obiektywny charakter przesłanek - to instytucja uznania za obywatela polskiego przez wojewodę, nie zaś nadania obywatelstwa przez prezydenta, będzie główną ścieżką nabywania obywatelstwa w Polsce.
Ważną nowością w ustawie jest ponadto wprowadzenie możliwości przywrócenia obywatelstwa polskiego osobom, które utraciły je przed dniem 1 stycznia 1999 r. na mocy poprzednio obowiązujących przepisów. Będzie to miało duże znaczenie dla tych osób, których pozbawiono obywatelstwa z przyczyn politycznych. Decyzje o przywróceniu obywatelstwa będzie podejmował minister spraw wewnętrznych.
RS
* Sześciu na piętnastu sędziów zgłosiło zdania odrębne.
** Tak krótki (trzy lata) okres rezydencji wymagany jest jedynie w Belgii.