Niemiecki proszek do prania i polska ekonomia
Zaopatrzeni w zupki chińskie i torby środków przeciwbólowych polscy pracownicy sezonowi co roku zmierzają w stronę Niemiec w nadziei na zarobki przy zbiorach truskawek czy szparagów. „Deutsches Waschpulver und polnische Wirtschaft” to nie tylko książka o tytułowym proszku do prania i „polskiej ekonomii”, ale także opowieść o tysiącach Polaków, którzy spędzają część roku, pracując u „Bauera”. Jakie są ich motywy, jak zorganizowana jest ich praca, jak wyglądają kontakty z pracodawcami i innymi Polakami? Tego można się dowiedzieć z lektury. Skierowana jest ona do niemieckiego czytelnika, dla którego pracujący w rolnictwie Polacy są niczym prasłowiańskie „domowiki”, krasnoludki niewidoczne, wykonujące ciężką pracę i zamieszkujące opuszczone miejsca. Ale to też fascynująca lektura dla Polaka: zapis etnograficznych badań w polskim i niemieckim środowisku. Badacze, jako uczestniczący obserwatorzy, zatrudnili się w Niemczech, prowadzili wywiady z migrantami i członkami ich rodzin oraz niemieckimi pracodawcami i ich sąsiadami.
Wagner M., Fiałkowska K., Piechowska M., Łukowski W. (2013). Deutsches Waschpulver und polnische Wirtschaft: Die Lebenswelt polnischer Saisonarbeiter. Ethnographische Beobachtungen: Transcript Verlag.