Wsparcie dla dzieci-migrantów w szkole

W polskim systemie oświaty nową formą wsparcia dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym, tak obywateli polskich, jak i cudzoziemców, jest tzw. pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Zasady jej organizowania i udzielania reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. Uczeń może otrzymać pomoc psychologiczno-pedagogiczną, jeśli ma trudności adaptacyjne związane m.in. z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym z uwagi na wcześniejsze kształcenie za granicą.

W porównaniu z uprzednio obowiązującymi zasadami rozszerzono krąg podmiotów mogących inicjować objęcie ucznia tego rodzaju pomocą. Oprócz nauczycieli, rodziców ucznia, poradni psychologiczno-pedagogicznej uprawnienie to uzyskali asystenci edukacji romskiej i asystenci nauczycieli uczących dzieci-migrantów. W najbliższym czasie planowany jest cykl konferencji regionalnych, mających na celu rozpowszechnienie wiedzy o tej problematyce. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na nowych zasadach obowiązuje w gimnazjach od 1 września 2011 r., zaś w szkołachpodstawowych i ponadgimnazjalnych - od 1 września 2012 r. Nowa formuła udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zakłada zindywidualizowane podejście do każdego dziecka, dostosowanie do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.          

         EP

Opublikowano w numerze: 39 / Grudzień 2012 | Kategoria: Imigranci w Polsce